La vignetta di Biani e l’aria che tira

E’ che essere un artista non è proprio un colpo di fortuna, pensavo guardando la vignetta di Mauro che ha scatenato il putiferio che sappiamo. Perché io so (proprio lo so, sono una dipendente dello Stato nell’Era Brunetta, con vista su una realtà particolarmente disgraziata) che l’aria che tira è di sconfitta, nichilismo e disperazione individuale, solitaria. Nulla di meno. E lo sanno pure le antenne di Biani, e mi basta guardarla, la “vigna” incriminata, per capire che ha capito benissimo, lui, tutto ciò che c’è da capire su come ci si sente, qua in giro.

Solo che il mondo non è fatto solo di testimoni diretti delle sconfitte, né tanto meno di artisti. Ci sono tutti gli altri – gli estranei – e loro non capiscono nulla che non sia bene ordinato, con tutti i parametri perbene al posto loro e così via. L’immaginazione non può fare miracoli. E a me pare che il problema, con questa vignetta, sia che Mauro non ha parlato a questi qua. Ha semplicemente descritto l’impotenza e la mortificazione senza limiti che io, nel mio piccolo, vedo attorno a me, a chi – ancora? – non la percepisce e, di conseguenza, può esprimersi solo attraverso lezioncine politicamente corrette: quelle che ci ispirano le cose che sono solo in TV o, appunto, sui giornali.

Io, per esempio, di scuola non parlo più, come è ovvio. Da quando i miei dati personali sono stati resi pubblici direi che non è più il caso: finirei col raccontare storie i cui protagonisti sarebbero riconoscibili, e non si fa. Molto meglio parlare di stronzate, ché così almeno mi distraggo e non ci penso, alla scuola e a quello che succede.

Però di una cosa che mi hanno raccontato posso parlarne, forse: di una collega anziana, in una sala prof che non è la mia, a cui l’altro giorno sono ceduti i nervi e ha cominciato a piangere e, da lì, è stato un crescendo in cui ha perso completamente il controllo e ha cominciato a battere la testa contro il tavolo e a mordersi le mani che pareva che si strappasse la carne e a dire che lei sarebbe morta, che alla fine dell’anno non ci sarebbe arrivata e che si sarebbe ammazzata prima, ed è stato uno spettacolo terribile, con le colleghe che cercavano di fermarla e di calmarla senza potere fare niente, proprio niente per aiutarla. Credo che in carcere, tra detenute, si sviluppi lo stesso tipo di solidarietà.

Il motivo: oh, le cose che fanno stare molto male la gente. L’accumulo di mortificazione, più che altro. Il genitore invalido che non puoi più assistere perché Brunetta ha ristretto la distanza in km che deve esserci tra te e lui perché tu abbia diritto ai permessi. L’accanimento che c’è contro di noi e che percepiamo benissimo, guarda.

Per dire, proprio oggi pensavo alla decurtazione dello stipendio che adesso ci tocca se ci ammaliamo, ed io stasera ho la febbre e, se voglio stare a casa ed evitare di passare l’influenza a mezza scuola, domani mi vedrò togliere un terzo della retribuzione della mia giornata lavorativa. E i nuovi orari relativi alla visita fiscale, per cui io domani starò a casa, appunto, e non ho la spesa fatta e non potrò andare a farla. Mangerò biscotti, chennesò. Il clima punitivo che c’è, per cui si impiantano come prassi, nelle scuole, un mucchio di soprusi su cui la Cassazione si è già pronunciata decine di volte sancendone l’illeicità, ma tanto si sa che la gente non ce la fa più, a protestare, e poi chi ce li ha i soldi per l’avvocato, visto che trovare un sindacalista che ricordi ancora quale è il suo mestiere è una mezza impresa? Non so, non ho voglia di raccontare casi o di infilarmi in analisi che un sacco di altra gente ha fatto molto meglio di quanto farei io.

Io volevo solo dire che sono stanca. Che l’entusiasmo, la voglia di fare bene il mio mestiere, mi sta diventando una specie di ricordo, e che non c’è sensazione più amara di questa. Ti perdi, proprio, schiacciata in un’immagine di te che non è tua e a cui, alla fine, ti pieghi per stanchezza e perché sopravvivere si deve. Ti va a pezzi l’identità, davvero. Non si fida di noi, lo Stato? Evvabbe’, faccia come crede. Ci arrangeremo. Ci daremo come obiettivo l’arrivare a fine giornata e al diavolo il resto. Chi cavolo ce lo fa fare.

Figurati: ci sono scuole dove non possiamo manco maneggiare la fotocopiatrice, ché si vede che hanno paura che gli rubiamo la carta. Non ci è permesso toccarla, dico davvero. E una dovrebbe preparare attività, dare materiale ai ragazzi e proporre cose facendosi precedere da richieste scritte, firmate, controfirmate, giustificate e motivate e avanzate con una settimana di anticipo? Per cosa? Perché le è venuto in mente un modo per fare imparare meglio qualcosa ai ragazzi e quindi le servono 15 fotocopie? E deve dimostrare che non li vuole rubare, i 15 fogli di carta?

Ma che andassero al diavolo tutti quanti, davvero. E qui siamo miti prof, abbiamo tutti i freni inibitori a posto, miracolosamente abbiamo ancora un lavoro (quelli di noi che lo manterranno, dico, che un 100.000 andranno a spasso) e quindi lo manifestiamo col burnout, questo senso di sconfitta totale. E sto parlando di me, che non sono in mobilità, che non ho – ancora – la devastazione sull’uscio di casa. Figurati gli altri. Poi, come dicevo, se uno ha la sfortuna di nascere artista, invece di fermarsi all’apparenza dettata dai nostri freni inibitori e dalla nostra depressione, piglia e si collega direttamente allo strato successivo, alla rabbia repressa che – state tranquilli – non viene fuori, al massimo si traduce in cancro o cose così.

Ed è uno scandalo, certo. Le cose represse non si dicono.

Ché poi arriva Gasparri e dà del violento a Biani.

(Visited 46 times, 1 visits today)

47 Comments

  1. Thanks for all of the efforts on this web site. Gloria really likes going through investigations and its really simple to grasp why. A number of us hear all about the lively way you convey useful steps through your web site and even inspire response from visitors on the matter and my princess is now becoming educated a great deal. Take pleasure in the remaining portion of the new year. Youre the one performing a very good job. Thanks for posting!

  2. Thanks for giving your ideas. I’d also like to convey that video games have been at any time evolving. Modern technology and improvements have made it simpler to create realistic and active games. These kind of entertainment games were not actually sensible when the real concept was first of all being attempted. Just like other forms of technological know-how, video games too have had to progress by way of many many years. This itself is testimony towards the fast development of video games.

  3. Thanks for the new things you have exposed in your text. One thing I want to touch upon is that FSBO human relationships are built with time. By introducing yourself to owners the first weekend their FSBO can be announced, ahead of the masses get started calling on Wednesday, you generate a good network. By sending them methods, educational supplies, free reviews, and forms, you become a strong ally. Through a personal affinity for them as well as their predicament, you create a solid interconnection that, on most occasions, pays off when the owners decide to go with a real estate agent they know and also trust – preferably you actually.

  4. hello there and thanks for your information – I’ve certainly picked up anything new from proper here. I did on the other hand expertise a few technical points using this web site, as I experienced to reload the web site a lot of occasions previous to I may just get it to load properly. I were considering in case your web host is OK? Now not that I’m complaining, however slow loading cases times will often impact your placement in google and can injury your quality score if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Well I’m including this RSS to my email and could look out for much more of your respective intriguing content. Make sure you update this once more very soon..

  5. I really enjoyed reading this article. I’m actually committing Sin #2 ‘Waiting too long to comment’! However, I felt compelled to express appreciation, since I think many of these you enumerate are unconscious mistakes that can easily be rectified.

  6. I keep listening to the reports lecture about receiving boundless online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you advise me please, where could i get some?

  7. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz reply as I’m looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. thank you

  8. I really like your writing style, fantastic info , regards for putting up : D.. Such a type of blog post will definitely click to numerous viewers. A good article and useful for its written content. Many thanks for sharing it up! awesome more please.

  9. Thanks , I’ve recently been searching for info about this topic for ages and yours is the most effective I have found so far. But, what about the bottom line? Are you sure about the source?

  10. You could certainly see your skills within the work you write. The world hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe. All the time go after your heart.

  11. Hello, you used to write excellent, but the last several posts have been kinda boring¡K I miss your great writings. Past few posts are just a little bit out of track! come on!

  12. They are fucking with your mind plain and simple, and it will get worse, much worse as the years go on. They will make normal sane reactions to acts such as pedophilia seem insane. They will make questioning ANYTHING they say or do as insane, and make jokes about sane people on tv and the net. They know herd mentality, and will use it.

  13. Im not sure why but this site is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end? Ill check back later on and see if the problem still exists.

  14. I was just seeking this information for a while. After six hours of continuous Googleing, finally I got it in your web site. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this type of informative web sites in top of the list. Normally the top websites are full of garbage.

  15. We absolutely love your blog and find nearly all of your post’s to be what precisely I’m looking for. Does one offer guest writers to write content for yourself? I wouldn’t mind producing a post or elaborating on some of the subjects you write in relation to here. Again, awesome website!

  16. One more issue is that video gaming became one of the all-time main forms of entertainment for people of every age group. Kids participate in video games, and also adults do, too. Your XBox 360 is just about the favorite gaming systems for individuals that love to have hundreds of games available to them, along with who like to relax and play live with others all over the world. Thank you for sharing your ideas.

  17. I am showing my support for you personally Nothing against the other things I could support, but I dont know about them; however I do know you and you are AWESOME!! I still feel sad that I did not get to see you. And I wish you were in Boston with me. But, Boston is a cool place (even though not a new cool place) so you can come visit me now.And, give aways. You actually did sort-of have one (or sponsored one) and I got a free, new book.Alright, thats all. If I new any aspiring writers Id tell them to sign up for your workshop. But cant think of anyone.Finally, I thought Captcha code was gone. Its not. But fortunately, I saw it today.

  18. This web page is really a stroll-by for all of the data you wished about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll positively discover it.

  19. Just wanna comment on few general things, The website style is perfect, the articles is really good. “Crime does not pay … as well as politics.” by Alfred E. Newman.

  20. I have not checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend :)

  21. Funny. I want a T6 in 14 too. Partially because the 13s run way small. They are visibly shorter than other Brooks size 13s. Please release in a 14 and Ill buy them right away!

  22. My spouse and I stumbled over here coming from a different web page and thought I might check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to exploring your web page again.

1 Trackback / Pingback

  1. http://viptime.wareza.net.in

Rispondi